Community management – da ili ne?

fotografija(6)

Predavanje na FPZG-u

U ponedjeljak, 17. prosinca 2012. na Fakultetu političkih znanosti, u 18 sati predavanje je održao Nebojša Grbačić.  Uz to što je novinar i urednik, Grbačić je i community manager (u nastavku CM) o čemu će i biti ovaj post. Radio je kao novinar Jutarnjeg lista, zamjenik urednice Sutra.hr portala, glavni urednik web izdanja Globusa, dnevni urednik Jutarnji.hr portala, te izvršni urednik Plan B magazina. Također je i suosnivač Woohoo.hr platforme za promociju handmade kulture i magazina do!ts. Najviše ga zanimaju internetski mediji, online društvene mreže te online sadržaji. Kaže da su community manageri inžinjeri internetskih duša. Grbačić napominje da je biti CM jako zanimljivo, no ljudi često ne razmišljaju da postoji cijela industrija stvaranja nekog sadržaja i nekih komunikacijskih strategija te da je to posao za koji uglavnom trebate biti dostupni 24 sata. To su osobe koje upravljaju komunikacijom za neki brend, komuniciraju preko Facebooka, Twittera, Google +, My spacea i ostalih društvenih mreža. Sljedeći tekst je njegov sažetak predavanja. Evo par stvari koje trebate imati na umu ukoliko se odlučite postati cm.

Početak community managementa Hrvatskoj

Nebojša Grbačić kaže da CM u Hrvatskoj postoji već duže vrijeme, oko 5 godina, a ima ih oko 400 do 500. Tek sada se osjećaju posljedice krivih odluka ljudi koji su to počeli raditi i imali neke drugačije ideje: prvo su postojale firme koje su shvatile da je cool biti na Facebooku. Ono što Grbačić ne voli u firmama jest little menager. To su oni koji ne mogu biti toliko dobri da budu na vrhu, a nisu toliko loši da budu na dnu. Oni su ušli u trku za lajkovima i bilo je bitno da je Facebook profil veći što ima više lajkova, a nisu bili bitni stvarni korisnici.

Kupovina fanova

Svi smo svjedočili jednom trenutku kupovine fanova, tako da se pojavljivalo puno lajkova od Kineza, Tajlanđana, Japanaca i ostalih koji lajkaju neki domaći brend. Međutim, to nisu pravi fanovi. Jedan pravi fan vrijedi više nego 1000 lažnih. Onaj koji priča o vama, koji je vaš mikroambasador, koji će dovesti još nekoga, koji će prepoznati vaš brend, on vrijedi i njega treba čuvati.

Vrijeme objavljivanja

Vrijeme objavljivanja je vrlo važno, pa je Grbačić tu temu započeo s malom anegdotom. Naime, predsjednik Josipović se požalio što kada on objavi neki status ima jako malo lajkova dok kada ga objavi čovjek koji inače vodi predsjednikov profil ima više lajkova. Stvar je u tome da naš predsjednik objavljuje statuse u jako neprikladno vrijeme. Po Grbačićevom iskustvu, najbolje vrijeme za objave je navečer između 21 i 22 sata. No, važno je znati tko je vaša publika, znati njezine navike i njoj se prilagoditi. Između 5 i 7 ne treba ništa objavljivati jer ljudi tada putuju na posao, a ako vodite dječiji brend, tada trebate znati kada oni odlaze u školu i kada se vraćaju kući. I još nešto, ako je kišovito, veća je gledanost i obrnuto.  Drugačije je kada vodite neki medij, onda ne birate vrijeme, pogotovo ako su to breaking news.

fotografija(4)

Nebojša Grbačić

Važnost fotografije

Najjednostavniji trik koji najmanje ljudi zna je fotografija. Samo 13% statusa koji su bez fotografije se vide, a 56% onih s fotografijom su sigurno uočeni. Uglavnom smo vizualni tipovi i fotografija će nas privući statusu. Grbačić napominje da posljednju godinu nije imao ni jednu objavu bez fotografije. Svaki link treba podjeliti ispod fotografije, jer je fotografija ono što krade pažnju. Nije bitno jeste li producentska kuća koja snima filmove ili koja piše članke, jeste li farmaceutska tvrtka, bitno je da imate neku vrstu sadržaja, bili to neki kratki video uratci ili što god, bitno je da imate sadržaj koji možete podijeliti.  Svaka firma ima neki zanimljiv sadržaj kojeg bi mogli interpretirati i predstaviti ljudima. Važno je biti zanimljiv.

Nagradne igre

Ono čega se Grbačić najviše grozi na Facebook-u su nagradene igre u smislu da to trebate podijeliti, lajkati, staviti neku rečenicu i na osnovu toga netko vam pokloni laptop ili nešto slično. Napominje da bi se nagradne igre trebale organizirati isključivo kroz aplikacije. U Facebook page guidelinesu  piše da se lajk, share i ostale elementi Facebooka ne smiju služiti kao voting  mehanizmi. Ne smije se reći tko ima najviše lajkova i ona koji lajka da dobije neku nagradu. Ovisno o brendu radije novac koji ste pripremili za novu igru uložite za usavršavanje stranice. Savjeti za komunikaciju su ti da se ne postavljaju komplicirana pitanja u statusu. Trebaju biti kratki, sažeti i nenametljivi. Pokušajte postaviti pitanje da vam se odgovori lajkom.

Oglašavanje

Prije svega Facebook ima oglase i on želi da vi plaćate te oglase. On ima svoj biznis plana i zna to sankcionirat. Naime, u Hrvatskoj se ugasilo par stotina stranica. Ako se povrijede pravila Facebooka, stranica se ugasi. Grbačić napominje da jedina brojka kojom se trebate zamarati na Facebooku je talking about – pričaju o, a sve drugo manje je bitno. Ono što vi možete kao brend na Facebooku je potaknuti ljude da pričaju o vašem brendu. Prije ili kasnije će se dogoditi da nemate što objaviti, pa je bolje da ta Facebook stranica bude dio neke veće kompanije. Dobro je uložiti novace u community managera koji će znati odrađivati taj posao. Oglašavajte se u nekim većim kompanijama, barem se predstavite. Ako imate više stranica umrežavajte ih. Primjer nam je Igor traži Anu iz Krivog puta. Naime, virtualna kampanja Igor traži Anu iz Krivog puta je priča koja počinje da je dečko vidio djevojku, počela je padati kiša i u gužvi, izgubio ju je. Nije ju mogao naći i sjećao se samo da je imala bedž u obliku Lacostinog znaka. Kako je vrijeme prolazilo on ju je našao preko Woohoo.hr-a, preko žene koja je prodavala te bedžove. To su svi mediji prenijeli. Naime, dobili su preko 20000 ljudi, a nisu očekivali takav odaziv. Lako je steći fanove, ali zadržati ih je nešto teže, to se gradi duže vrijeme, kaže Grbačić.

Plaće CM-ova

Sve ovisi o tome koliko je velika tvrtka, koliko ima zaposlenika ili se radi in house. In house-i nisu toliko puno plaćeni, međutim to se polako mijenja. In house znači da se unutar same tvrtke nekome plati edukacija, pa da on radi tamo i dobiva neku plaću. Plaća je uglavnom malo viša od prosječne hrvatske plaće, a u firmama koje bolje stoje početna plaća je 6000 kn. U pravilu, ako je neki veći brend onda to odrađuju dvije osobe u dvije smjene, a inače trebaju biti dostupni 24 sata. Također, postoje alati na Facebooku gdje ako vi želite da vam se objavi nešto za 2 sata, bit će tada objavljeno iako vi tada niste dostupni. Twitter ima apsolutno drugačiju komunikaciju, drugačije zakone i on je puno intimniji nego Facebook. Brend na Twiteru se gradi isključivo komunikacijom.

fotografija(6)

Grbačić o pravilima CM-a

Pravila

Grbačić savjetuje da je važno odustati od samohvala, bitno je davati informacije i animirati druge. Morate biti dostupni, imati ekskluzivu, imati informacije koje nitko drugi nema. Teoretski nema potrebe za brisanjem komentara, nego treba koristiti samo opciju hide, ali ne kada se radi o kritikama.  I naravno, trebate biti što smireniji dok to radite.

Kako postati CM?

Grbačić kaže da je najvažnije da ste društveni na društvenim mrežama i da ljudi znaju za vas. Postoje natječaji u nekim agencijama koje traže CM-ove, a u nas to uglavnom funkcionira preko neke preporuke. Trebate se uključiti na Twitter i Facebook te pratiti određenu vrstu ljudi, određene firme i prije ili kasnije će doći informacija do vas, a ako ste kompetentni sigurno ćete dobiti taj posao.

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Community management – da ili ne?

  1. Jasna poruka svima kako pristupiti vlastitom razvoju : nemojte biti jedan od tisuću! Ako se oslonimo samo na znanje koje dobijemo na fakultetu (pa bilo ono i vrhunsko)po čemu ćemo se razlikovati? Što ćemo imati za pokazati budućem poslodavcu kao našu posebnost? Prošla su vremena (barem u našem poslu) kad su poslodavci tražili zaposlenike koji su bili tabula rasa – poslodavac mora u startu u nama prepoznati ono “nešto” što će mu reći da smo baš mi dobar izbor, a kako će to napraviti ako vas ne prepoznaje u masi? Moj savjet je otvoriti osobne račune na svim društvenim mrežama i povezati se s ljudima iz različitih područja =D

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s